Friday, August 5, 2011

kucing caesarean????


Assalamualaikum.. hah? tu nape xjawab?? huhu

Ellop...
sekarang nie ak nga wat part time dekat klinik haiwan yang tempat akak aku kerja.. 
macam2 lah jgak pengalaman pertama yang aku dapat kat cnie.. bende2 yang xpernah terfikir aku akan nampak pun ade.. antaranyer doctor wat CPR(cardipulmonary resuscitation), bagi makan ubat kat kure2, hamster branak(hamster nie aku nyer tp letak kat klinik 2.. hehe) n one of the pelikest thing ialah tengok kucing caesarean.. pada sesetengah orang mungkin bende nie xpelik, tp pada aku mmg la tersangat pelik.. 
maybe xdapat aku lupakan untuk beberape bulan or paling lame setahun kot.. huhu

so alkisah, pada hari kejadian seorang customer telah membawa seekor kucing yang terlampaulah gemuk n nampak agak2 obes.. 
tuan empunya kucing 2 bagi tau pada doctor veterinar@ akak aku yang kucing nie dah overdue@xbranak2 lagi even da cukup bulan...
setelah dapat semua penjelasan dari akak aku dan sorang lagi doctor, uncle customer 2 pun bersetuju untuk menyerahkan kucing die untuk dibedah.. ala2 standard procedure kat spital manusia gak la....
petang 2 pada pukul 4 petang para doctor pun memulakan sesi membelah perut kucing dengan tanpa belas kasihan.. huhu tak3,, dengan rasa penyayang la kot...^_^


aku n kucing yang xder prasaan... 

beberapa jam kemudian <-- xde la sampai sejam pn.. huhu 
seekor demi seekor cucu uncle customer telah dikeluarkan dengan jayanya.. tp anak kucing nie semua da hampir lemas dalam perut mak die.. so bermula lah sesi  CPR dan menghayun anak kucing untuk keluarkan mucus yang ade dlm paru2 mereka...actually xde la hayun pun tp aku xtau nak bahasakan action hayun kucing 2 camne.. wawawa~ mule2 agak lemah gak la,, but after dah boleh bernafas sendiri mereka nie diletakkan atas belon air panas yang dialas dengan towel untuk stabilkan suhu mereka.. 

disebabkan takut mak mereka nie xkenal anak2 die,, so kami pun call uncle customer untuk ambil dan jage mereka nie... uncle customer datang dengan hati happy n muke yang berseri2 bile dapat tahu die dapat 6 ekor cucu.. die pn bawak balik cucu2 n mereka diberi susu oleh ibu kucing lain... days after that, uncle call n bagi tau yang cucu2 die semuanya sihat.. huhu Alhamdulillah~

baby2 kucing@mereka yang baru lahir...

cuter nyer~

hmmm.. selama nie aku xrase pun nyawa selain manusia camtu berharga.. but after kerja kat klinik haiwan nie aku mula hargai nyawa2 makhluk Allah yang lain.. apetah lagi tengok kucing2 and anjing2 yang cute 2.. sekarang baru aku faham perasaan sesetengah orang yang sampai menangis sebab tengok kucing kena dera.. hopefully manusia lain pun akan belajar untuk sayang haiwan cam mane doctor2 veterinar nie sayang mereka...peace~

nota kaki: jangan sesekali menyakiti haiwan especially kucing, kerana mereka nie sentiase berzikir dan mendoakan kiter... =)


1 comment: